Blogg

Kärlekens mystiska väsen

Kärlekens mystiska väsen

Om essenskontakt, passion och vardagsromantik i svensk poesi:
Johan Henric Kellgren, Karin Lyberg och Sven Alfons

Postat den 11 februari 2024 Ι Av Per Winjestam

Det var på sportlovet. Jag var femton år och skulle för första gången göra en längre tågresa på egen hand. Jag skulle besöka min farmor som bodde i en liten småstad i Mellansverige. Det var riktigt kallt och mycket snö. Jag var full av förväntan och kände mig en aning nervös. När jag väl kom fram tilltog den inre rastlösheten. Jag började känna mig febrig och anade att något stort var gång. Jag sov ingenting på hela natten. Vissheten om att något skulle hända blev bara starkare och starkare.
   Morgonen därpå befann jag mig fortfarande i detta märkliga tillstånd. Jag förstod ingenting. På kvällen skulle jag gå på bio och se en matinéfilm Herbie i Monte Carlo (1977). Det var en gnistrande vacker vinterkväll. Utanför biografen myllrade det av uppspelta ungdomar som skulle se filmen. Biosalongen var fullsatt. Jag hittade min plats och sjönk ner i den sköna biofåtöljen. Filmen började. Men det var inte filmen som upptog min uppmärksamhet. Det var något annat. Spänningen ökade och febern tilltog. Jag förstod fortfarande inte vad det var. Plötsligt kände jag en intensiv, brännande hetta, ja, det var nästan som en eld i nacken. Då insåg jag att det var någon bakom mig som tittade på mig och liksom såg rakt igenom mig. Jag blev rädd och vågade inte vända mig om. ”Vad är det som händer?” tänkte jag samtidigt som en stor våg av glädje sköljde över mig och genom hela min kropp. I biomörkret kunde jag förnimma ett par mörka ögon som flödade av ljus, energi och kärlek. Det var en flicka i min egen ålder. Tiden stannade. Jag gick in i ett chockartat tillstånd. Så starkt var det.
   När filmen var slut och ljuset tändes vände jag mig om. Jag fick syn på henne och våra blickar möttes. Jag vet inte hur länge vi blev stående så, men till slut stapplade jag ut ur biosalongen. Hon försvann i vimlet. Den starka energin fortsatte att vibrera i kroppen och själen. Jag var alldeles omtöcknad. Det var först när jag kom ut i foajén som jag vågade vända mig om. Alla hade bråttom och skulle ut. Det blev trängsel. Jag minns att belysningen var så där gulaktig och dunkel som den brukar vara på riktigt gamla biografer. Så fick jag syn på henne igen. Hon stod helt stilla i ett hörn och såg mig djupt in i ögonen. Jag mötte hennes blick och det var verkligen som att ’himlens alla portar öppnade sig’, som någon så vackert beskrivit det. Den starka, strömmande energin gick som en våg genom luften, fram och tillbaka mellan oss. Tiden stannade. Allt annat försvann. Jag såg bara henne. Det var en stor, varm själ som log och omfamnade mig med sitt väsen. Den böljande vågen av kärlek var så stark att den nästan golvade mig. Hon tog några steg fram mot mig. Hon kom närmare. Ville ha kontakt. Men jag blev rädd och sprang därifrån. Jag var ju bara femton år.

Det var länge sedan. Men jag minns det där mötet. Idag vet jag mer om själars möten. Genom många års erfarenhet av meditation och djupa tillstånd av meditation vet jag att själar kan färdas genom eoner av tid för att mötas igen. Fenomenet brukar beskrivas som essenskontakt; två själar som möts i djup andlig förening. Eller uttryckt på ett annat sätt, det där nästan magiska som uppstår när två människor oförklarligt känner en djup samhörighet vid första ögonkastet. De bara vet. Essenskontakt är en väg till Självet; att komma hem till sig själv. Kärleken vilar i sig själv och är inget man äger. Det är en gåva när dess mystiska väsen uppenbarar sig och blir manifest i nuet, vilket osökt för tankarna till poeten Johan Henric Kellgrens klassiska strofer ur dikten ”Den nya skapelsen eller inbillningens värld” (1789):

Du, som av Skönhet och Behagen
en ren och himmelsk urbild ger,
jag såg dig – och från denna dagen
jag endast dig i världen ser.

Död låg naturen för mitt öga,
djupt låg hon för min känsla död –
kom så en fläkt ifrån det höga,
och ljus och liv i världen böd.

Och ljuset kom, och livet tändes,
en själ i stela massan flöt;
allt tog ett anletsdrag, som kändes,
en röst, som till mitt hjärta bröt.

/…/

Ej nog – du själva fasan gläder,
du fyller avgrunder med ljus;
du öknarna i blomster kläder
och tjusar i ruiners grus.

/…/

Jag gick att Visdomsdjupet spörja;
din tanka rev mig ur dess famn.
Jag gick att Hjältars kväden börja;
men cittran lärde blott ditt namn.

Jag ville ärans höjder hinna
men bortvek i det fjät du gick.
Jag ville lyckans skatter finna
och fann dem alla i din blick.

Kellgren var inte bara romantikens förelöpare (i Sverige) utan en framstående poet, skald, publicist, informator, satiriker, dramatiker och författare som förde samman upplysningen, individualismen och den fria kärleken i sin diktning. Tillsammans med Carl Peter Lenngren startade han den radikala tidningen Stockholms-Posten där han skrev flammande spalter och gick till storms för sin sak, bland annat som ivrig vapendragare för Voltaire. Dessutom stod han nära kungen, Gustav III. Teaterkungen. Tillsammans med kungen skrev han libretton till flera operor (Gustav Wasa, Drottning Kristina, Karl Gustav och Ebba Brahe). Därtill var Kellgren Sveriges första teaterkritiker och utsågs till kunglig bibliotekarie. Så det var kanske inte särskilt förvånande att han valdes in – av kungen själv – som en av de tretton ledamöterna när Svenska Akademin grundades 1786, och sedermera blev dess första direktör. Listan kan göras lång. Konstateras kan dock att Kellgren hade många strängar på sin lyra och inte bara var en kulturprofil utan en centralgestalt, en pionjär, som satte sin prägel på kulturen i det gustavianska Sverige under 1700-talet. Det jag här tar fasta på är att han skrev en vidunderlig dikt om kärlek och kärlekens väsen som berör mig än idag, tvåhundratrettiofem år senare.

En kanhända mindre känd poet än Kellgren är Karin Lyberg (1907–2000). Hon var sannolikt också mindre känd än sin son, Lasse Hallström, som bland annat regisserat filmerna Mitt liv som hund (1984), Gilbert Grape (1993), Ciderhusreglerna (1999) samt Chocolat (2000). Tyvärr har Lyberg inte skrivit så mycket, endast fyra diktsamlingar. Jag vet inte varför. Kanske blev hon tvungen att ta hand om familjen? Eller var det något annat? Oavsett vad, så är det synd. Poeten Gunnar Ekelöf skrev följande omdöme om hennes diktsamling Statyernas leende (1947) i BLM: ”Det finns i Karin Lybergs diktsamling inte en dikt som inte är smakfull … Karin Lyberg är en formellt kräsen författarinna som väljer och vrakar.” Språket är upproriskt och vibrerar av lust och intensitet. Livet är här. Nu. Samtidigt finns det något smärtsamt, vemodigt och passionerat över längtan till den älskade som hon sinnligt beskriver i dikten ”Den dagen den natten” ur diktsamlingen Spegelvänd (1953):

Den dagen den natten
när det onda trädet vissnat
när nålarna sover
och saknaden
när jag kastat besvikelsen
när jag slängt melankolins spegel
och går ifrån alla nycklar

den dagen den natten
när slagregnen faller
och mitt hus står i lågor
den dagen den natten
kommer jag till dig.

Smärta och saknad är återkommande teman i hennes diktning. Ofta på ett nästan plågsamt sätt. Det finns en påtaglig kärlekstörst och frihetslängtan som skymtar fram mellan raderna, och som också för tankarna till en kvinna som vill kasta av sig konvenansens bojor. Det är den förtärande passionens eld som hon gestaltar. Ibland märks också erotiska undertoner som i dikten ”Sommarsvit” ur diktsamlingen Spegelvänd (1953):

I dag bär sommarvinden dina rörelser
din röst, ditt tonfall
solens värme är din hand som slöt sig
fast kring min.

Upprört slår vågorna mot stranden
ljusa gardiner fladdrar genom öppna fönster
sträcker sig i oro, faller, lyfter sig igen.
En svala flyger skriande av saknad rakt genom hjärtat –

Även poeten Sven Alfons (1918–1996) produktion är förhållandevis liten. Förutom poet var han även bildkonstnär, konsthistoriker och konstkritiker. Som bildkonstnär är han representerad av bland annat Moderna museet, Malmö museum, Norrköpings konstmuseum. Han gav endast ut fyra diktsamlingar under sin livstid: Ensamhets himmelshuva (1942), Sommaren och döden (1943), Backspegeln mot gryningen (1949) och Ängelens bild (1961). Han räknas till en av de poeter som bildade skola under 1940-talet (förtitalisterna) men var ändå något av en outsider. Tongivande förtitalister var Verner Aspenström, Erik Lindegren, Karl Vennberg och Ragnar Thoursie.
   Centralt i Alfons diktning är kärleken och döden. Det finns en slags växelverkan mellan kärleken och döden. Utan kärlek inget liv. Vilket kanhända inte är förvånande eftersom han anses vara en av de främsta poeterna bland de mer traditionellt romantiska poeterna under sin samtid; en strömning som löpte parallellt med modernismen. Det är vardagssysslor som städning, mata fåglarna, blommor på bordet och fysisk beröring som här blir något större. Samspelet mellan naturen och känslorna förstärker den sensuella närvaron. En vila i tvåsamheten. En vardagslycka som förmedlar en slags förundran över kärlekens väsen och en stark underliggande passion. Eller med andra ord, den nordiska sommarens sensuella beröring.
​   I debuten Ensamhets himmelshuva (1942) har de enskilda dikterna ingen titel. Att den är skriven mitt under andra världskriget gör att livsnärvaron accentueras. Intensiteten i livet och kärleken och döden blir starkare, något dessa rader från samma diktsamling visar:

Vi har skurat här inne
i kväll. Vi har satt
liljekonvaljer i fönstret.
Fåglar därutanför äta
frön ur handen.
Underligt är att älska den flyende tiden,
vara mer än sig själv,
röra det fina mönstret
på kinden
av aftonsolsbranden.
Underligt är att hålla
fingerspetsarna
mot dina ådror på armen,
följa din bråda puls
i långa minuter,
luta sig långt ut över
fönsterkarmen,
när aftonvinden
skakar hårt ibland våra
fönsterrutor.

Även följande strofer ur en annan dikt i samma diktsamling Ensamhets himmelshuva (1942) vittnar om hans förmåga att gestalta kärlek genom naturen. Föreningen mellan luft- och jordelementet kan ses som en metafor för sammansmältningen mellan mannen, kvinnan och naturen:

Jag har sett vindens hjärta
och förnummit pulsens gåta.
Jag har varit där blåsten
sig själv börjar –

Och vindens hjärta
Var ett löv som multnat
Och blott med fina nerver
Ännu levde –
Silande i nätet
Sin egen födelse –

Och lövet låg på evighetens panna
och pulsen hördes i min egen tinning.
Jag har sett vindens hjärta
där jag mig själv miste –

Vilket kan tolkas som att mötet, i den stora kärlekens närvaro, överskrider jagets gränser för att slutligen falla in i ett stilla, tidlöst, jublande nu. Och där någonstans strålar dessa tre poeter, Kellgren, Lyberg och Alfons, samman i ett skimrande prisma av för länge sedan glömda gudars närvaro. För kärleken är som en diamant vars fasetter reflekterar ljuset på många olika sätt.

Allt är nytt under solen

Allt är nytt under solen

En poetisk berättelse om girighet, buddhism och medkänsla med allt levande i Erik Blombergs diktning

Postat den 9 februari 2022 Ι Av Per Winjestam

Det är något med Erik Blombergs diktning som fångar mitt intresse. Kanske handlar det om det porlande vattnet och jordens bärande kraft som får mig att känna mig trygg. Ett universum där jorden är en plats att vila på. Och samtidigt ett vingspann som sträcker sig vida över horisonten med en skarp örnblick som inte väjer för något. Min tolkning är att hans poesi ofta befinner sig någonstans i skärningspunkten mellan det andliga, det estetiska och det världsliga. Vilket osökt för tankarna till en central tes inom den österländska filosofin, det sanna, det goda och det sköna (på sanskrit Satyam Shivam Sundaram).

Med en stabil borgerlig bakgrund kom Erik Blomberg att bli vänsterpolitiskt engagerad och tog tydligt ställning för de utsatta. Han skrev bland annat en dikt om skotten i Ådalen. Men frågan är om hans sanna, poetiska engagemang stannar där? Jag tror inte det. Hans engagemang gick bortom dogmer, revolutionära doktriner och plakatkonst. Min upplevelse av honom är snarare en andlig sökare med så väl kristna som taoistiska och buddhistiska referenser, en klassicistiskt skolad humanist som var holistiskt orienterad i sin livshållning. Samtidigt motsatte han sig ständigt sin samtids girighet och var kritisk till modernismen. Vilket inte hindrade honom att hålla Elmer Diktonius och Gunnar Ekelöf (som båda räknas som modernisms förgrundsgestalter i Finland respektive Sverige) högt.

Redan i debuten Ensamhetens sånger (1918) började han formulera sitt engagemang i det mellanmänskliga och relationella. Följande rader är hämtade ur dikten Tvenne röster:

Jag är själva dikten.
Min puls är själva dikten,
mitt blod är diktens blod.
Så är det mitt och allas,
mitt ord är sagt av alla,
och hjärtat, som jag lyfter
vid tunga, röda fjättrar,
är livets eget hjärta.

Erik Blomberg var även en duktig konstvetare och har skrivit många böcker om konst, bland annat om sina favoriter Ernst Josephsson och Rembrandt. Men poesin stod honom närmast hjärtat. Han brann för att introducera spännande poesi från hela världen till exempel äldre kinesisk poesi. Blomberg är också känd som en duktig översättare och har introducerat många poeter till svenska. Han anses bland annat vara en av Sveriges främsta Hölderlin-uttolkare (Friedrich Hölderlin, en av Tysklands främsta poeter).

Blomberg tillhörde krigsgenerationen och var verksam under både första och andra världskriget, vilket kom att prägla hans diktning. Vad gör kriget med människan? Vad innebär det fruktade krigstillståndet när vi reduceras till ett svartvitt tänkande och demoniserar fienden? Vart tar mänskligheten vägen? Blomberg ägnade mycket tid åt att försöka analysera och förstå ”krigets virus” dess orsak och verkan. Ur ett psykologiskt perspektiv kan man givetvis peka på rädsla, girighet och hat. Rädslan urholkar själen. Girigheten är alla lasters moder. Hatet förgiftar. När vi människor är rädda ligger hatet runt hörnet och det ligger nära till hands att utmåla den Andre som ond, trappa upp konflikten och tappa alla proportioner. Dessa tankegångar kan appliceras på vår samtids militära upptrappning och begynnande krigshot i vår absoluta närhet. I kölvattnen av pandemin försvagas och destabiliseras demokratiska stater, ekonomin urholkas och civilisationen såsom vi känner den skakar i sina grundvalar. Behovet att säkra materiella tillgångar får ny relevans. Det händer nu. Det hände då. I den avslutande dikten Vi har förrått solen ur diktsamlingen Öppna er, ögon (1962) skriver Blomberg:

Solen gav oss sitt ljus att lysa för alla,
Vi lät de svaga försmäkta i mörker och falla.

Solen gav oss sitt guld att ägas av alla,
Ej till att låsas i kistor och valv av de hårda och kalla.

Solen gav oss sin värme – i strålar som överflöda –
ej till att skövla vår jord och allt vad den skänkt oss föröda.

Solen gav oss sin kraft – att skapa och föda,
Solen gav oss vårt liv, men ej till att döda.

Vi har förrått solen.

Blombergs diktning visar att vägen till sann lycka går genom sorg och smärta. Under svärtan finns lagrar som pekar framåt mot ett större ljus och som han redan i sin ungdom hade fått korn på. Blomberg menar att om man transcenderar sin egen sorg så är man i medkänsla med allt. Något som märks i hans dikt Din egen sorg ur diktsamlingen Människan och guden (1919):

Din egen sorg är endast sorgens skugga,
den stora sorgen som är allas hem.
Så glöm din gråt, då molnens tårar dugga,
Och lyft din hand och sök att fånga dem.
Bär denna skål till ett förtorkat träd,
Och du skall höra, hur dess sjuka lunga
på nytt skall fyllas av en ljus och späd
musik, där leenden och tårar sjunga.
Bär denna skål till en förtorkad mun
och du skall höra från dess hårda läppar
ett tacksamt sus likt sorlet från en brunn,
likt frigjord sång från lösta klockors kläppar.

Ju mer jag läser av Blomberg desto mer framträder girigheten som det mänskliga predikamentet för lidandet. Han återkommer ständigt till lidandets orsak och verkan, och pekar på de orättvisor som uppstår när begäret får härja fritt utan begränsningar. Vilket ger resonans i Buddhas grundteser, de fyra ädla sanningarna. Blomberg är i djup medkänsla med allt levande och relaterar till jorden som en levande organism, en helhet, vilket han lyfter i en av sina mer kända diktsamlingar Jorden (1920) med formuleringar som moder jord, solens gudinna, jorden sjunger, vattnets dunkla blod som rusar fram i dina ådrors flod, när morgonen öppnar sitt öga, är jorden så sällsamt ny, hon liknar en blomma i solen, en glittrande blomstersky. Det slår mig när jag läser Blombergs dikter att det verkar som att han landar i någon sorts buddhism. Följande rader i dikten Allt är nytt under solen i diktsamlingen Öppna er, ögon (1962) (med referens till det bibliska uttrycket ”Ingenting är nytt under solen” ur Predikaren 1:9) har en otvivelaktig buddistisk livskänsla och livshållning med betoning på nuets skönhet, förgänglighet och återfödelse:

Allt är nytt under solen,
varje morgon är ny,
ny är var vindil på havet
Och varje sky.

Ny är var dag som födes,
nytt är vart liv som dör,
allt som ditt öga skådar,
allt som ditt öra hör.

Hör du hur världen brusar? –
Lyss du i aftonron,
när dig ej samma stämma,
hör du en annan ton.

Intet förblir och varar,
allt som är till förgår
tider och ting och lagar
växlar som vinter och vår.

Fågeln skall falla från grenen,
dö skall din egen kropp,
vattnet skall stelna i floden,
stanna ditt blodomlopp.

Vissna skall blomman på ängen,
Gräset som spirar bli hö.
Allt som lever på jorden
födes det blott för att dö? –

Fjäriln skall stig ur puppan,
fruktan skall sprängas av frö.
Allting som lever på jorden
Föddes ej blott till att dö.

Allting blir nytt under solen,
allting som synes dött
ligger blott sänkt i dvala
för att på nytt bli fött.

Frukta ej livet, ej döden,
snart är ditt stoft förbytt,
snart skall du flyga med vinden
för att födas på nytt.

Allt detta försätter mig i ett tillstånd av omedelbar livssmärta och sorg samtidigt som jag överväldigas av en djup glädje och tacksamhet över livet och den lycka i nuet som endast den djupa andliga erfarenheten skänker. Med inspiration av Blombergs oförskräckta hållning inför döden uppstod denna dikt:

Under gatlyktorna faller ett svart och runt liksom glänsande regn.
Bilar stannar för gråspräckliga katter med stora reflekterande ögon.
Det är så tyst nu och fåglarna sover tätt intill varandra i runda lövlösa trädkronor.
Nedanför träden ligger bruna blad som trampats ner i den våta asfalten.
Det är tyst nu och det enda som hörs är ljudet från viskande, svävande drömmar.
Har dessa drömmar någon färg? Jag stäcker ut min hand och känner lite försiktigt på den tomma
luften. Handen blir ljust lila och avger ett svagt vibrerande sken. Den lyser som en lampa i mörkret.
I valvets dunkel under en vägbro sitter en liten hålögd pojke med ett blekt ljusgrönt ansikte.
Han rör huvudet fram och tillbaka, blundar och sjunger:

LÅTOM OSS FALLA IN I DÖDENS VARMA LJUS
LÅTOM OSS TILLSAMMANS SJUNKA IN I DET VARMA KISTLÖSA, KROPPSLÖSA OCH VIRVLANDE STILLA
RUM SOM ÄR DÖDEN
LÅTOM OSS FALLA IN I DÖDENS VARMA LJUS

O VARMA KALKSTENSKÄLLA MED STOFTET AV FÖR LÄNGE SEDAN DRUNKNADE FJÄRILARS VINGAR,
VINGAR UPPLÖSTA I FÖRSVUNNA BLOMMORS DOFTER OCH FÄRGER

Han fortsätter att sjunga:

DET ÄR EN SVART DAG FÖLJD AV EN SVART NATT
GRÅTT ÄR DET NÄT AV SORG SOM FALLER SOM ASKA ÖVER MIG
MINA ÖGON SKJUTER INTE LÄNGRE NÅGRA PILAR AV LÄNGTAN
UTAN VILAR STILLA PÅ EN MANTEL AV SKUGGOR SAMTIDIGT SOM
SJOK EFTER SJOK AV SMÄRTA FALLER PÅ DEN EVIGA TIDENS GOLV AV DÖD

Han reser sig sakta upp och fortsätter sjunga:

JUST DEN HÄR MORGONEN GÅR DET INTE LÄNGRE ATT HEJDA DET LYSANDE MÖRKER
SOM BRYTER FRAM INOM MIG, GENOM MIG, FRAMFÖR MIG
UNIVERSUMS HJÄRTA VILAR I HAVETS MJUKA HÄNDER
JAG ÄR ETT MED DET SPIRANDE GRYNINGSLJUSET ETT MED DEN GNISTRANDE DAGGEN
JUST DEN HÄR MORGONEN
ALLTID NY

Höstens melankoliska skönhet

Höstens melankoliska skönhet

En poetisk berättelse om fallskärmshoppning, meditation och Bertil Malmberg – parkernas och månens poet

Postat den 10 oktober 2021 Ι Av Per Winjestam

Om det inte vore för Gunnar Ekelöf hade jag antagligen inte känt till Bertil Malmberg som poet. Av en tillfällighet råkade jag läsa Gunnar Ekelöfs inträdestal till Svenska Akademin 1958 där han, i sedvanlig ordning, höll ett hyllningstal till sin företrädare till stol nummer 18: Bertil Malmberg. Jag kände vagt till Bertil Malmberg som författare till den fina barndomsskildringen Åke och hans värld (1924) som för övrigt blev filmatiserad 1984, men i övrigt ingenting. Det som särskilt väckte min nyfikenhet var en kort och förtätad dikt om fallskärmshoppning som Ekelöf refererade till ur Bertil Malmbergs diktsamling Under månens fallande båge (1947):

Lös din fallskärm.
Planet bär dig inte mer.
Kasta dig handlöst ut
i det mörka djupa.
Fråga ej var till sist din fot får landa.
– Giv dig åt fallandets frid
Och frukta inte.

Eftersom jag i min ungdom hade ambitionen att bli fallskärmshoppare och lyckades med bedriften att under en dag genomföra två fallskärmshoppningar – utan ledsagare – vet jag något om att slänga sig rakt ut från ett flygplan på åttahundra meters höjd i hög hasighet och den dödsångest detta i praktiken medför. Jag var fullständigt skräckslagen. Mannen som stod efter mig på tur i flygplanet blev alldeles kritvit i ansiktet och började skrika efter mamma. Så han lyckades inte genomföra sitt fallskärmshopp. Men det gjorde jag. Med tanke på att jag därefter ägnade betydligt mer tid åt teater, självutveckling och andliga processer insåg jag att denna erfarenhet med fallskärmshoppningen också hade en andlig dimension.

För mig fick Bertil Malmbergs dikt en andlig innebörd som är förknippad med begreppet överlämnande. Det jag egentligen syftar på är det engelska ordet ’surrender’ (som inte brukar översättas till svenska) och som ur en andlig aspekt innebär att släppa taget och fullständigt överlämna sig åt mysteriet. Man måste helt enkelt övervinna rädslans förlamande bojor och konventionernas bunkermentalitet för att till sist kunna transcendera in i det expansiva nuet. Ibland måste vi riskera allt för att överhuvudtaget komma vidare. Det här språnget är helt avgörande – och definitivt – för att kunna gå ännu djupare in i sin andliga utveckling. Dikten ger tröst i så mån att Malmberg pekar på fallandets frid och att vara i tillit fastän det inte finns någonting att hålla sig i när man faller.

För mig handlar mötet med Bertil Malmberg om att stiga in i det melankoliska landskap som han via sin diktning öppnar upp för läsaren; kylslagna höstnätter, parkernas dis, fontänernas fladdrande hår, popplarnas skymningsfacklor, trädens kala grenar, tysta brunnar, bortflyende dagrar, månsken, skuggor. Det är förgängligheten och dödens allestädes närvaro som ger livet mening. Att vistas i Malmbergs melankoliska landskap är ett själsligt tillstånd där livet förvandlas till dikt – höstens melankoliska skönhet som är ett tillstånd att njuta av. Det är den stora medkänslan med allt levande. Allt är tillfälligt. Allt skall dö.

Det här finns också närvarande i följande strofer av Bertil Malmberg ur diktsamlingen Illusionernas träd (1932):

Och när jag sakta träder genom grinden
Och stannar vid den lövomspunna bänken,
Känner jag plötsligt svävande mot kinden
Ur bleka töckendok de första stänken.
Och regnet börjar sorla över staden,
Och parkens dammar vattra sig och mulna,
Och droppar dugga från de tunga bladen,
De ännu grönskande och de som gulna.

Och ur diktsamlingen Under månens fallande båge (1947):

O rosor för en dag
o mångfald växling stormvind vandringsstjärnor
fiskrika hav
mångator
glitternät
o flyktigheter:
med er vill jag lyftas med er vill jag färdas
genom knoppning och blomning och död.

Här finns en vemodig längtan tillbaka till något som har varit, men som nu är borta för alltid och som genomsyrar Malmbergs diktning. Det berör mig. Det tar mig också tillbaka in i vår samtid. En tid som i många stycken präglas av snabba förändringar som innebär stort lidande för många människor.
Jag tänker på de namnlösa jag möter under mina promenader på stadens gator, parker och torg. Nedanstående rader kom till mig för inte så länge sedan. Formen är inspirerad av poeterna George Trakl och Bruno K. Öijer, men känslan färgas av Bertil Malmbergs diktning:

Det är den ständigt ensamme unge mannen
som förlorad i ytterligare en av alla dessa sömnlösa fullmånenätter
målar SORG med stora svarta bokstäver på husfasader, portar och bortglömda elskåp.
Det är kölapparna som fladdrar likt höstlöv i vinden
nedanför uteliggarna som mitt på dagen sover på bänkarna framför stadsbiblioteket.
Det är deras nedpissade pappskivor, skräpet från deras barndom
och högarna med sönderlästa serietidningar som en gång betydde allt.
Det är det tysta skriket från en gråspräcklig nattfjäril vars vingar fastnar och smälter ner i strålkastarljuset från ambulansen som ännu en gång kommer för sent.
Det är den prydlige och okramade medelålders mannen som försöker hålla stilen
samtidigt som han plockar tomburkar inne i spårvagnen,
burkar som han därefter lägger i en svårt nött plastpåse från Intersport.
Han ler hela tiden, flackar med blicken och
har färgat, välkammat hår.
Det är skymningen som faller över gatorna och gränderna
över alléerna och parkerna.
Det är staden som inväntar nattens drottning, månens tjänarinna, med de gnistrande svarta ögonen och de tunna bleka händerna.
Hon kommer för att kasta ut en tunn tråd av det vackraste silver
Ett silver som kommer att väva sig in i de djupaste och mest oåtkomliga drömmar.

ETT SILVER TILL ER SOM INTE HAR NÅGOT NAMN
​NI NAMNLÖSA
NI ÄR VARKEN GLÖMDA ELLER OSEDDA
ERA NAMN KOMMER ATT FALLA SOM STJÄRNOR INNESLUTNA I NATTENS MÖRKASTE REGN STILLA
STILLA ÖVER ÄLVEN …

Poesins tröstande ord i pandemin

Poesins tröstande ord i pandemin 

​Postat den 16 december 2020 Ι Av Per Winjestam

Behovet av tröst under pandemin kan inte underskattas. Lidandet är stort. Det är då vi kan söka oss till de sköna konsterna för att få stöd och hopp. Redan under antiken ansågs poesin vara den vackraste och högsta konstformen av alla, den konstform som kanske stod det gudomliga närmast – poeten med örat mot gudavärlden som i klarsyn kunde möta livets alla delar. Jag föreställer mig att det var och är så här:

Poeterna är människor som överlämnar sig själva till de ord som leder in i det ordlösa. In till den tystnad som öppnar sig likt ett bomullsmjukt snöfall under en ensam lykta vid vägens slut, alldeles innan den stora skogen tar vid. Därefter är de redo för en lång och mödosam resa ner och in i jorden, till det fruktade dödsriket Hades. På stranden till den svarta floden Styx väntar färjkarlen Charon med bortvänt, ansiktslöst huvud intill sin långsmala båt. Oroligt, fram och tillbaka på stranden, springer den trehövdade helveteshunden Kerberos med gapande käftar och stumma skall. Plötsligt gör Charon ett tecknen och poeterna vet att nu …

Färden fortsätter över floden och vidare ännu längre in i mörkret.

På Styx andra strand väntar vidsträckta melankoliska ängar med små genomskinliga blommor som skimrar likt sjunkande mareld i ett bottenlöst hav under höstens kallaste natt. Någonstans bland dessa blommor går det att finna det tomma, svarta skalet av en vilsegången fullmåne som förlorat allt, sitt strålande silver och hela sin gudomliga kraft.

Över fälten färdas de sedan vidare in i ett framväxande skugglandskap med kokande varmvattenkällor och floder med eldröd, trögflytande lava. Överallt svävar en dimma av giftiga ångor. Där finns också en hel värld av rastlösa själar med diffusa, konturlösa gestalter som hasar sig fram och sträcker sig efter brinnande facklor. Facklor som om och om igen släcks av kalla, hastigt förbiilande vindar. Till slut, efter stora vedermödor, kanske någon lyckas få fatt i en gnista av liv, en glimt av hopp eller återskenet av en för länge sedan slocknad underjordisk stjärna.

Därefter uppstigningen med den långa vandringen tillbaka hem och sedan långsamt in i ljuset igen.

En återvändare har skrivit, jag minns inte hans namn men orden har stannat kvar: ”I mörkret ett lysande mörker som ljuset inte fattar.”

Poeten Claes Andersson har också varit där och uttrycker följande i diktsamlingen Under (1984):

”Förtvivlan är ett alltför stort ord, men jag vet inte … Ty sorgen är
obotlig, den går aldrig över
Därav dess styrka, dess bördighet
för det som ännu inte förstörts inne i oss
Den som inte har sorgen har intet
Den som inte har sorgen kan ta sig till
med vad som helst! Med vem som helst!
Den som inte har sorgen har aldrig förlorat
någonting, aldrig ägt någonting
smärtan och försoningen finns inte hos den
som aldrig haft sorgen Och dikten
växer bara ur sorgen, ur den sorg som beretts ett rum i glädjens hjuls nav
och där klarnat till blick och förståelse ”

Pandemin må sätta allt ur spel. Men det finns hopp. Och glöm inte bort att inuti det kalla decemberregnet sjunger fåglarna. Lyssna stilla och länge, det går att höra dem. Deras små vibrerande hjärtan har en obeskrivbar räckvidd och de sjunger alltid för den kommande våren och sommaren. Oförtrutet. Så sluta aldrig lyssna. Sluta aldrig se. Skönheten är alltid runt hörnet och närmare än vi tror.

Andningens helande kraft

Andningens helande kraft 

Om medveten andning, centrering, frigörande andning
och den livsviktiga betydelsen av att andas rätt 

Postat den 25 september 2014 Ι Av Eva-Lotta Sandberg och Per Winjestam

Andningen är en ständigt närvarande följeslagare som finns med oss från det att vi föds och tar vårt första andetag tills att vi dör och tar vårt sista andetag. Andningen markerar livets början och livets slut. Den mäter ut hela vår livslängd. Vi kan klara oss utan både mat och vatten i flera dagar, men utan luft dör vi inom ett par minuter. Luften innehåller syre som ger blodet den näring det behöver för att stimulera kroppens ämnesomsättning; blodet syresätts i lungorna och transporteras via hjärtat och systemkretsloppet vidare till alla inre organ, vävnader, nerver och körtlar. Andningen är en av våra mest vitala livsprocesser. Enligt österländsk filosofi andas vi in livsenergi som på sanskrit kallas prana. Livsenergin genomsyrar inte bara människor utan hela universum. Genom andningen står vi i förbindelse med hela universum. Andningen är länken till vårt inre, vägen till en djupare kontakt med självet, något Buddha kom till insikt om för ca 2 500 år sedan. Med tanke på att flera olika österländska kropps- och rörelsetraditioner (så som buddhistisk meditation, yoga, tai chi, qigong etc) fått brett genomslag i väst på senare år finns det anledning att fundera kring varför vi inte uppmärksammar andningen och dess helande kraft mer. Hur skulle samhället se ut om vi alla lärde oss att andas igenom våra känslor fullt ut? Om vi alla kunde andas med hela kroppen?

Grundning – att vara förankrad i jorden

Grundning – att vara förankrad i jorden

Att vara i balans med livet genom att vara i kroppen

Postat den 10 mars 2014 Ι Av Eva-Lotta Sandberg och Per Winjestam

Vad är egentligen grundning? Vad innebär det vara grundad? De flesta har säkert vid något tillfälle stött på begreppet grundning, men utan vidare förklaring och utanför sitt sammanhang finns risk att man lämnas med en något grumlig eller diffus definition på vad det egentligen innebär. Om man googlar ordet grundning får man upp länkar till bland annat puts och murbruk och hur man går tillväga för att bygga hus, vilket inte är en helt fel liknelse eftersom huset som symbol (ur ett psykodynamiskt perspektiv) ofta står för kroppen; det vill säga att drömma om hus kan vara en bearbetning av upplevelser kring den egna kroppen. Men en kanske ännu bättre liknelse är trädet som med sina djupa rötter i jorden står stadigt för väder och vind, en liknelse som en av förgrundsgestalterna till begreppet grundning, Alexander Lowen, använder sig av. 

Tyst meditation som en väg till inre frid

Tyst meditation som en väg till inre frid

Om behovet av tystnad för att kunna lyssna till den inre stillheten

Postat den 15 december 2013 Ι Av Eva-Lotta Sandberg och Per Winjestam

På senare år har allt fler börjat söka sig till meditation och tysta retreater för att få möjlighet till reflektion, bearbetning och eftertanke. Ofta handlar det om en längtan efter något mer bortom materiell trygghet och säkerhet, inte bara att få en stunds respit från en stressig och krävande vardag. Att medvetet stilla tankarna och vända blicken inåt är en uråldrig metod för självinsikt och fördjupad livsvisdom. Och kanske är det det handlar om mer än något annat? Att återskapa kontakten med något som gått förlorat i ett ständigt brus, höga bullernivåer, time management och att ständigt vara uppkopplad på sociala medier och internet – den inre stillheten och tystnaden.

Det är först när vi uppmärksammar tystnaden som vi blir medvetna om den inre stillheten som alltid finns där och som är vår innersta natur, ett tillstånd av lycksalighet, djup samhörighet med allt levande och sann kärlek, menar Eckhart Tolle.

Gruppen – en relation för livet

Gruppen – en relation för livet

Om grupprocesser, samspel och möten mellan människor

Postat den 13 november 2013 Ι Av Eva-Lotta Sandberg och Per Winjestam

Vad är det som gör att vi är så många som vill vara del av en grupp? Varför har grupprocesser så stor betydelse i våra liv? Varför trivs vi i vissa grupper men inte i andra? Det är onekligen frågor som väcks när man deltar i en grupp och tillsammans med andra undersöker samspel och möten mellan människor. ”Grupper lever i människan och människan lever i grupper”, skriver Lars Svedberg och menar att det är i mötet med andra vi blir till: ”De mest skimrande ögonblicken i ens liv – nog handlar de alla om mänskliga möten? Om att se och bli sedd…” Vi lever en stor del av våra liv i och genom grupper såsom familjen, vänner och bekanta, skolan, arbetet, föreningar, nätverk och så vidare. Människan är ett socialt djur som ständigt söker nya kanaler för att kommunicera med andra eller som det ofta beskrivs med slutorden i Hjalmar Söderbergs välkända citat: ”Själen skyr tomrummet och vill ha kontakt till vad pris som helst.” Vi föds in i grupper och är alltid mer eller mindre beroende av grupper i vårt dagliga liv. En grupp består av individer och varje individ bär en mängd olika grupper inom sig. Men det finns också en längtan efter kontinuitet, något beständigt, något förutsägbart som man kan lita på och komma tillbaka till för att få tröst och stöd. En gemenskap. Ett sammanhang. En frizon. Ett varsamt hållande. Något verkligt med människor av kött och blod. Något att hålla fast vid när allt annat befinner sig i ständig förändring och tillvaron ter sig osäker och otrygg och framför allt, bortom kontroll. Det är då vi vänder oss till gruppen för att få stöd och känna oss bekräftade. Eller?

Subscribe to Front page feed